18 listopada / godz. 15:45 | Na stronie 173 osób | ISSN 2084-1485
Rejestracja

penguins.pl

Dawid Szewczyk 01.11.2018; 07:36 | źródło: n\a
obrazek_news

Legalni bukmacherzy to jedni z największych sponsorów polskiego sportu. Wszyscy na tym korzystają

Zwiększająca się rozpoznawalność legalnych firm bukmacherskich to w dużej mierze zasługa współpracy bukmacherów z polskimi klubami sportowymi.

Nowelizacja ustawy hazardowej, obowiązująca od kwietnia 2017 roku, miała bardzo pozytywne skutki dla sportu w naszym kraju. Legalni bukmacherzy po kilku latach przerwy znów zaczęli intensywnie angażować się w sponsorowanie rozgrywek sportowych, a także konkretnych drużyn. Korzyści z tego są obopólne, bo odnoszą je zarówno same firmy bukmacherskie, jak i wspierane przez nie podmioty. Co prawda nadal nie słychać o współpracy bukmachera z którymś z klubów Polskiej Hokej Ligi, ale być może wszystko jeszcze przed nami. Tymczasem postanowiliśmy powiedzieć nieco o związku marketingowym pomiędzy bukmacherami a polskim sportem.

Walka z hazardem odbiła się polskiemu sportowi czkawką

Reklama zakładów bukmacherskich posiada pewne ograniczenia, mające na celu ochronę graczy przed uzależnieniem od hazardu, a także ochronę osób niepełnoletnich. Artykuł 29. znowelizowanej ustawy hazardowej dokładnie określa, jakie formy reklamy są dozwolone dla legalnych firm bukmacherskich działających w naszym kraju na mocy licencji Ministerstwa Finansów. Jedną z dopuszczalnych opcji jest ekspozycja w telewizji i radiu elementów identyfikacji wizualnej marki bukmacherskiej, która ma miejsce w trakcie transmisji z imprez sportowych, których podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej. W innym przypadku pomiędzy godz. 6 a 22 reklama firm bukmacherskich w telewizji, radiu, kinie i teatrze jest zabroniona. Umowa sponsoringowa zapewnia więc bukmacherom możliwość „zaistnienia” również w godzinach największej oglądalności telewizyjnej.

Ten przepis ma fundamentalne znaczenie dla polskiego sportu. We wszystkich rozwiniętych krajach świata firmy bukmacherskie prężnie działają w zakresie sponsoringu sportowego. W Polsce też tak było, ale tylko do 2010 roku. Przygotowana wówczas naprędce nowa Ustawa o grach hazardowych spowodowała, że wiele firm działających w tej branży zrezygnowało ze sponsorowania polskiego sportu. Efekt? Ogromne straty finansowe klubów sportowych każdego roku.

Realizacja zasady win-win 

Pozytywnym skutkiem znowelizowania pod koniec 2016 r. ustawy hazardowej jest masowy powrót firm bukmacherskich do sponsorowania polskiego sportu. Legalni bukmacherzy sponsorują poszczególne drużyny, całe rozgrywki (piłkarskie, żużlowe) czy samych sportowców. Nie ma wątpliwości, że sport bardzo na tym korzysta, ponieważ we współczesnym świecie sukces w tej dziedzinie jest w dużej mierze uzależniony od poczynionych nakładów finansowych. 

Ponowne otwarcie drzwi do gabinetów prezesów klubów sportowych dla właścicieli legalnych firm bukmacherskich przyniosło natychmiastowe efekty. Wartość polskiego rynku sponsoringu sportowego osiąga rekordowe poziomy. Rodzime drużyny, a nawet piłkarska reprezentacja, zyskały dostęp do bardzo pokaźnych środków finansowych. 

Sponsoring opłaca się jednak nie tylko drużynom, ale też firmom bukmacherskim. Obecnie w zasadzie każdy z licencjonowanych bukmacherów wykłada pieniądze na sport. To zainteresowanie ma oczywiście silne podstawy ekonomiczne. Pomimo zliberalizowania ustawy hazardowej (przynajmniej w dziedzinie bukmacherki), firmy bukmacherskie – nawet te legalne – nadal nie mają całkowicie swobodnego dostępu do rynku reklamy, co znacznie krępuje ich ruchy marketingowe.

Sponsoring jest więc idealnym wyjściem z tej sytuacji. Bukmacher może prezentować swoje logo i hasło na koszulkach drużyn, w materiałach prasowych partnera, a pośrednio także w relacjach telewizyjnych. Tym samym w naturalny sposób rośnie rozpoznawalność marki sponsora, co ma bezpośrednie przełożenie na wzrost zainteresowania jego ofertą.

Zwróćmy również uwagę na fakt, że sport zawodowy jest zdecydowanie najpopularniejszą formą rozrywki w naszym kraju. Stadiony piłkarskie i żużlowe, hale, skocznie – wszystkie te miejsca regularnie wypełniają się kibicami. Najatrakcyjniejsze mecze gromadzą przed telewizorami rekordową publiczność. Tym samym sponsor może się łatwo „ogrzać” w blasku drużyny czy sportowca. Automatycznie rośnie więc zaufanie do marki sponsora. 

Sponsoring bukmacherski ma pozytywny wpływ na wybory graczy 

Omówmy jeszcze jeden niezwykle istotny aspekt umożliwienia bukmacherom sponsorowania sportu. Otóż dzięki temu, że kibice mają kontakt z marką sponsora, zwiększa się świadomość istnienia legalnych zakładów bukmacherskich. Początkujący typerzy, którzy pewnie wybraliby ofertę zagranicznego bukmachera działającego w Polsce bez zezwolenia, chętniej zapoznają się z propozycjami legalnej, licencjonowanej firmy. Będzie to korzystne zarówno dla legalnych firm, budżetu państwa jak i samych graczy, gdyż za grę u bukmacherów, którym Ministerstwo Finansów nie wydało zezwolenia, grożą poważne kary finansowe. 

Działa tutaj także aspekt psychologiczny. Kibic, który jest jednocześnie typerem, o wiele chętniej obstawi wynik u legalnego bukmachera wiedząc, że jego pieniądze pośrednio wspierają ukochaną drużynę czy ulubionego sportowca. Poza tym, licencjonowane firmy bukmacherskie opłacają podatki w Polsce, dzięki czemu przyczyniają się do wzrostu gospodarczego naszego kraju. Tak więc jeśli wskutek sponsorowania sportu klienci częściej będą wybierać ofertę legalnych bukmacherów zamiast bukmacherów funkcjonujących bez zezwolenia, to także należy zaliczyć to do korzyści wynikających ze współpracy bukmacherów z polskim sportem.  

Nowelizacja ustawy hazardowej, po wprowadzeniu której nakłady bukmacherów na sponsoring znacznie wzrosły, przyniosła więc w tej dziedzinie wiele dobrego. Nie tylko dla samego sportu, ale też dla uczciwych bukmacherów i graczy. Dzięki zaangażowaniu finansowemu koncesjonowanych bukmacherów, polskie drużyny mogą inwestować w coraz lepsze zaplecze treningowe, kontraktować zawodników wyższej klasy, a to bezpośrednio przekłada się na wzrost atrakcyjności i prestiżu rozgrywek – także na arenie międzynarodowej. 

Kto wie, może efekty nowelizacji ustawy hazardowej zauważymy już za kilka lat, gdy np. w polskiej reprezentacji piłkarskiej będziemy mogli oklaskiwać kolejnych piłkarzy pokroju Roberta Lewandowskiego? Może też polski hokej zyska niedługo sponsora z tej branży? Nie wykluczone, pozostaje więc cierpliwie czekać.


» wróć do strony głównej Zobacz także PS #4: Hockeyville - Penguins vs. Blues Jak stawiać zakłady na NHL? Zapowiedź serii: Penguins - Rangers "Rozmowy przy bandzie" - odcinek 6 Felieton: Lepsze wrogiem dobrego

Komentarze (DISQUS)

comments powered by Disqus
więcej więcej